Marjolein werkt als universitair hoofddocent en is hoofd van de sectie klinische neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Marjolein is onderwijscoördinator en betrokken bij de masteropleiding klinische neuropsychologie en forensische neuropsychologie. Zij is daarnaast werkzaam bij één van de regioteams van Levvel (voorheen Bascule). Zij doet onderzoek naar de etiologie, diagnostiek en behandeling van ADHD en disruptief probleemgedrag. Marjolein is een van de trekkers van de Academische Werkplaats ADHD en Druk Gedrag, en onderzoeker bij het Consortium ADHD en druk gedrag, dat zich richt op verbeteren van psychosociale zorg van kinderen met ADHD en druk gedrag. Aandachtsgebieden ADHD Gedragsstoornissen Behandeling Diagnostiek Etiologie Publicaties Staff, A.I., van den Hoofdakker, B.J., van der Oord, S., Hornstra, R., Hoekstra, P.J., Twisk, J.W.R., Oosterlaan, J., Luman, M. (accepted for publication). Effectiveness of specific techniques in behavioral teacher training for childhood ADHD: A randomized controlled microtrial. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. Luman, M., Janssen, T., Bink, M., van Mourik, R., Maras, A. & Oosterlaan, J. (2020). Probabilistic Learning in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Attention Disorders. https://doi.org/10.1177/1087054720905094 Veenman, B.Y., Luman, M., Hoeksema, J., Pieterse, K. & Oosterlaan, J. (2019). A Randomized Effectiveness Trial of a Behavioral Teacher Program Targeting ADHD Symptoms. Journal of Attention Disorders, 23, 293–304. DOI: 10.1177/1087054716658124 Kortekaas-Rijlaarsdam, A. F., Luman, M., Sonuga-Barke, E. & Oosterlaan, J. (2018). Does Methylphenidate Improve Academic Performance? A Systematic Review and Meta‑analysis. European Child and Adolescent Psychiatry. http://link.springer.com/article/10.1007/s00787-018-1106-3 Noordermeer, S.D.S, Luman, M., Oosterlaan, J (2016). Neuroimaging in Oppositional Defiant Disorder and Conduct Disorder with and without comorbid Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Neuropsychology Review, 26, 44-72. van Lieshout, M., Luman, M., Twisk, M., van Ewijk, H., Groenman, A. P., Thissen, A., Farone, S. V., Heslenfeld, D. J., Hartman, C. A., Hoekstra, P. J. & Franke, B. (2016). A 6-year follow-up of a large European cohort of children with attention-deficit/hyperactivity disorder-combined subtype: outcomes in late adolescence and young adulthood. European Child and Adolescent Psychiatry, 25, 1007-1017. Pieterse, K., Luman, M., Paternotte, A., & Oosterlaan (2013). Leerkrachtinterventies voor de aanpak van ADHD in de klas. Een overzicht van effectstudies. Kind en Adolescent, 34, 2-29. Luman, M., Van Meel, C.S., Oosterlaan, J. & Geurts, H.M. (2012). Reward and Punishment Sensitivity in Children with ADHD: validating the Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire for Children (SPSRQ-C). Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 145-157. Luman, M., Sergeant J. A., Knol., D. L. & Oosterlaan, J. (2010). Impaired decision‐making in ODD related to altered psychophysiological responses to reinforcement. Biological Psychiatry, 68, 337-344. Luman, M., Tripp, G., & Scheres, A. (2010). Identifying the Neuropathology of Altered Reinforcement Sensitivity in ADHD: A Review and Research Agenda. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 34, 744‐54. Projecten en overige Marjolein is onderdeel van de adviesgroep en betrokken bij het tot stand komen van de Zorgstandaard ADHD (publicatie 2019). Marjolein op LinkedIn