Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties De ToM-training ontwikkelt sociaal competent en sociaal vaardig gedrag, waardoor het kind sociale situaties beter kan inschatten, emoties bij zichzelf en anderen herkennen en zich verplaatsen in de gedachten en overwegingen van anderen. Doelgroep Sociaal onvaardige en sociaal immature kinderen. De behandelmethode is niet stoornisgebonden, maar onder meer geschikt voor kinderen, jeugdigen en (jong) volwassenen met autisme. Doelstelling Het verbeteren van de Theory of Mind en het ontwikkelen van sociaal competent of sociaal vaardig gedrag. Kinderen vaardiger maken in het inschatten van sociale situaties, waardoor zij beter in staat zijn emoties bij zichzelf en anderen te herkennen,en zich te verplaatsen in de gedachten en overwegingen van anderen. Aantal zittingen Nader te bepalen door uitvoerende. Uitvoerende(n) Specificaties met betrekking tot de uitvoerende(n) ontbreken. Voorbereiding Trainers dienen zelf sessies samen te stellen en zelf een definitief trainingsprogramma te maken. Hiervoor moet de ToM-test afgenomen worden en er moet rekening gehouden worden met de aard en ernst van de problematiek, de hulpvraag, de samenstelling van de groep en de setting waarin de training plaatsvindt. Auteur: Dr. Pim Steerneman, 2004 Uitgever: Garant. ISBN: 9044115286 Bestel deze behandelmethode bij Bol.com Uitgebreide beschrijving (website NJi) Auteur: Dr. Pim Steerneman, 2004 Uitgever: Garant. ISBN: 9044115286 Bestel deze behandelmethode bij Bol.com Uitgebreide beschrijving (website NJi) Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ