Oorspronkelijke versie: Carter, A.S., & Briggs-Gowan, M.J. (2000) Huidige versie: Briggs-Gowan, M.J., & Carter, A.S. (2002). Brief Infant Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA) manual, version 2.0. New Haven, CT: Yale University. Doel: De BITSEA is een verkorte versie van de ITSEA. De vragenlijst wordt net als de ITSEA, gebruikt om kinderen te identificeren met sociaal- emotionele gedragsproblemen of vertragingen in sociaal- emotionele competenties. Gebruik: Infant Mental Health (IMH) Doelgroep: Kinderen van 12 tot 36 maanden oud Afname en scoring: Hoe: De BITSEA is een vragenlijst voor ouders. Er bestaat een aparte versie voor medewerkers van de kinderopvang. Interpretatie van de vragenlijst moet echter altijd gedaan worden door iemand met voldoende kennis over ontwikkeling van kinderen. Tijdsduur: : 5 tot 7 minuten Inhoud van de vragenlijst BITSEA De BITSEA is een verkorte versie van de ITSEA bestaande uit 42 items, die in ongeveer 5 à 7 minuten afgenomen kan worden. De BITSEA heeft, anders dan de ITSEA, géén aparte schaalscores voor internaliserend en externaliserend probleemgedrag. De BITSEA heeft twee schaalscores, voor problemen en voor competenties. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst BITSEA De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de BITSEA beoordeeld. COTAN beoordeelt de kwaliteit van psychodiagnostische instrumenten aan de hand van zeven criteria: Uitgangspunten van de testconstructie Kwaliteit van het testmateriaal Kwaliteit van de handleiding Normen Betrouwbaarheid Begripsvaliditeit Criteriumvaliditeit Lees meer op de website van COTAN Tip: Veel universiteitsbibliotheken bieden toegang tot informatie uit de COTAN. Je kunt ook een losse beoordeling kopen of een abonnement afsluiten. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst BITSEA Briggs-Gowan, M.J., & Carter, A.S. (2002). Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA) manual, version 2.0. New Haven, CT: Yale University Carter, A.S., & Briggs-Gowan, M.J. (2000). The Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA). Unpublished manual. Boston, MA: University of Massachusetts, Boston Department of Psychology. Carter, A.S., Briggs-Gowan, M., Jones, S. M., & Little, T. O. (2003). The infant-toddler social and emotional assessment (ITSEA): Factor structure, reliability, and validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 31 (5), 495-514. Casalin, S. & Vliegen, N. De baby en zijn omgeving in beeld. Instrumenten die kunnen helpen bij de klinische diagnostiek van vroege ontwikkeling binnen primaire relaties. Tijdschrift Klinische Psychologie, 39 (4), 243-265. Kruizinga, I., Jansen, W., Haan, C.L., van der Ende, J., Carter, A.S. et al. (2012). Reliability and validity of the Dutch version of the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA). PLoSOne, 7(6):e38762. Kruizinga, I., Jansen, W., Mieloo, C.L., Carter, A.S., Raat, H. (2013). Screening accuracy and clinical application of the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA). PLoS ONE 8(8): e72602. doi:10.1371/journal.pone.0072602. Kruizinga, I., Jansen, W., Van Sprang, N.C., Carter, A.S., Raat H. (2015). The effectiveness of the BITSEA as a tool to early detect psychosocial problems in toddlers, a cluster randomized trial. PLoS ONE 10(9): e0136488. doi:10.1371/journal.pone.0136488. Kruizinga, I., Visser, J.C., Van Batenburg-Eddes, T., Carter, A.S., Jansen, W., Raat, H. (2014). Screening for Autism Spectrum Disorders with the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment. PLoS ONE 9(5): e97630. doi:10.1371/journal.pone.0097630. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst BITSEA Verkrijgbaar via: Alice.Carter@umb.edu Voor meer informatie: www.harcourtassessment.com GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ