Oorspronkelijke versie: Schniering & Rapee (2002) Huidige versie: Hogendoorn, Wolters, Vervoort, Prins, Boer, Kooij, & De Haan (2008) Doel: Meten van negatieve en positieve gedachten van het kind over zichzelf. Gebruik: Angst Doelgroep: Kinderen tussen de 8 en 17 jaar Afname en scoring: De vragenlijst bestaat uit 50 vragen en wordt door het kind ingevuld. Tijdsduur: ongeveer 15 minuten Inhoud van de vragenlijst CATS-N/P Materiaal Vragenlijst en scoreformulier. Schalen De antwoorden worden gescoord op een schaal van 0=nooit tot 4 =altijd. Er zijn 5 subschalen: fysieke bedreiging, sociale bedreiging, persoonlijk falen, vijandigheid en positief. Interpretatie Totaalscore en score per subschaal kan worden berekend. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst CATS-N/P De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de CATS-N/P niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst CATS-N/P Schniering, C. A., & Rapee, R. M. (2002). Development and validation of a measure of children’s automatic thoughts: The Children’s Automatic Thoughts Scale. Behaviour Research & Therapy, 40, 1091-1109. Hogendoorn, S.M., Wolters, L.H., Vervoort, L., Prins, P., Boer, F., Kooij, E., & De Haan, E. (2008). Measuring Negative and Positive Thoughts in Children: An Adaptation of the Children’s Automatic Thoughts Scale (CATS). Cognitive Therapy Research, 34, 467-478. Micco, J. A., & Ehrenreich, J. T. (2009). Validity and specificity of the children’s automatic thoughts scale in clinically anxious and nonclinical children. Cognitive Therapy and Research, 33, 532-536. Schniering, C.A., & Lyneham, H. (2006). The Children’s Automatic Thoughts Scale in a Clinical Sample: Reliability, validity and sensitivity to treatment changes. Behaviour Research and Therapy, 45, 1931-1940. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst CATS-N/P Het instrument is momenteel nog niet vrij beschikbaar. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ