Oorspronkelijke versie: Scheeringa & Haslett (2010) Huidige versie: Lindauer (Nederlandse versie, 2020) Doel: Diagnostiek van PTSS, depressieve stoornis, gedragsstoornissen, angststoornissen, hechtingsstoornis en slaapstoornissen bij zeer jonge kinderen Gebruik: baby’s, peuters en kleuters Doelgroep: 2 – 7 jaar Afname en scoring: Semigestructureerd interview dat wordt afgenomen bij ouders of verzorgers Tijdsduur: 45 – 120 minuten Inhoud van de vragenlijst DIPA Materiaal Handleiding, ouderinterview Schalen De Nederlandse vertaling van de DIPA is een semi-gestructureerd interview voor het diagnosticeren van posttraumatische stresstoornis (PTSS), depressieve stoornis, gedragsstoornissen (ADHD, oppositioneel opstandige gedragsstoornis en gedragsstoornis), angststoornissen (separatieangststoornis, specifieke fobie, sociale fobie, gegeneraliseerde angststoornis en obsessieve-compulsieve stoornis), hechtingsstoornis en slaapstoornissen bij zeer jonge kinderen in de leeftijd van 2-7 jaar. Interpretatie De DIPA is gebaseerd op de DSM-5 en bevat voor iedere stoornis vragen om een DSM-5 diagnose te stellen. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst DIPA De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de DIPA beoordeeld. COTAN beoordeelt de kwaliteit van psychodiagnostische instrumenten aan de hand van zeven criteria: Uitgangspunten van de testconstructie Kwaliteit van het testmateriaal Kwaliteit van de handleiding Normen Betrouwbaarheid Begripsvaliditeit Criteriumvaliditeit Lees meer op de website van COTAN Tip: Veel universiteitsbibliotheken bieden toegang tot informatie uit de COTAN. Je kunt ook een losse beoordeling kopen of een abonnement afsluiten. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst DIPA Gigengack, M. R., Hein, I. M., van Meijel, E. P. M., Lindeboom, R., van Goudoever, J. B., & Lindauer, R. J. L. (2020). Accuracy of the Diagnostic Infant and Preschool Assessment (DIPA) in a Dutch sample. Comprehensive psychiatry, 100, 152177. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152177 Scheeringa MS, Haslett, N (2010). The reliability and criterion validity of the Diagnostic Infant and Preschool Assessment: A new diagnostic instrument for young children. Child Psychiatry & Human Development, 41, 3, 299-312. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst DIPA Bohn Stafleu van Loghum, Houten 030 638 3838 | info@bsl.nl | www.bsl.nl GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ