Janna van Belle onderzocht of de verschillen tussen kinderen met en zonder ADHD die zichtbaar zijn op hersenscans wijzen op een daadwerkelijk verschil in de hersenstructuur, of dat deze het gevolg zijn van bijvoorbeeld een vertraagd ontwikkelingsproces. Ook keek zij wat de beste manier is om deze verschillen in kaart te brengen. Dit onderzoek toont onder andere aan dat kinderen met ADHD afwijken in de ontwikkeling van sommige simpele vormen van gedrag, zoals het vermogen om van het ene moment op het andere een respons te genereren. De relatie tussen deze gedragingen en complexere vormen van gedrag, zoals stoppen met een respons, verschilt van gezonde deelnemers. Ook laat het onderzoek zien dat de leeftijdsgebonden veranderingen in de hersenactiviteit die gemeten wordt tijdens rust verschilt van de activiteit gemeten gedurende het uitvoeren van een taak. Dit suggereert dat er een verschil is tussen de groei van de hersenen en de leeftijdsgebonden veranderingen in het gebruik van de hersenen. Auteur: Janna van Belle Uitgever: Utrecht University Jaar van publicatie: 2015 ISBN: 978-94-6259-543-9 Auteur: Janna van Belle Uitgever: Utrecht University Jaar van publicatie: 2015 ISBN: 978-94-6259-543-9 Downloaden Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ