Dit proefschrift bespreekt hoe prestatie-indicatoren een belangrijke functie kunnen vervullen in de kwaliteitsverbetering van de zorg en hoe dat een benutting van bestaande kennis en ervaring kan ontlokken. Veel bestaande kennis in de zorg voor jeugd wordt weinig in de praktijk gebruikt. Omdat de monitoring op resultaten nog weinig voorkomt, vallen succespraktijken en achterblijvende prestaties onvoldoende op. Op basis van literatuur zijn er aanwijzingen dat monitoring van de resultaten van de hulp helpt om goede en minder goede praktijken te signaleren. Ook prikkelt het tot gebruik van bestaande kennis om de prestaties te verbeteren. De combinatie van monitoring en beschikbare ‘support tools’ kan leiden tot een meet- en verbeterbeweging in de dagelijkse praktijk van de hulpverlening, de zorginstellingen en het gemeentelijk jeugdbeleid, die de resultaten van de zorg ten goede kan komen. Het bewijs voor de werking van monitoring is echter nog gebrekkig. Daarom is verder onderzoek en theorievorming nodig om het nut en de beperkingen van monitoring in de praktijk verder te doorgronden. Auteur: Tom van Yperen Uitgever: Nederlands Jeugdinstituut Jaar van publicatie: 2013 ISBN: 978-90-8830-165-0 Downloaden Auteur: Tom van Yperen Uitgever: Nederlands Jeugdinstituut Jaar van publicatie: 2013 ISBN: 978-90-8830-165-0 Downloaden Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ